søndag 21. november 2010

The BBC-trip

Etter et halvt år her oppe begynner språket å bli noe prega av at studiet er på engelsk...

Uansett... Forrige helg skulle det være kitchen-to-kitchen party i Nybyen. Det viste seg at det var en gjeng som var gira på å finne på noe annet denne helga. Derfor avtalte vi å ta oss en helgetur til studentkoia i Bjørndalen. Planen var å dra fra Nybyen klokka 1 på lørdagen, stikke innom butikken for å handle det vi trengte for så å ta en taxi ut til campingen. Derfra skulle vi gå inn til koia.

Tessa klar for å prøve pulk for første gang

Ved freidig mot satte vi i gang å gå i firetida på ettermiddagen. Siden det er så og si mørkt her heile tida nå, kunne det like gjerne vært mye seinere på kvelden. Et par av oss hadde ikke altfor mye erfaring med å gå med pulk, så turen inn tok 3 timer, en god del lenger tid enn de 1,5 timene vi hadde regna med..

Maiken hadde med to bikkjer som trengte en luftetur

Vel framme så vi lys fra hytta. Vi hadde på forhånd hørt rykter om at det var et par-tre andre som også hadde tenkt seg hit denne helga. Da var det jo bare positivt at de hadde kommet før og varma opp hytta for oss :) Det viste seg imidlertid at de var minst 10 stykker som skulle ha bursdagsfeiring. Ikke akkurat det vi som hadde rømt fra party hadde tenkt oss :( Etter litt surmuling (vi mente det var vi som hadde reservert hytta...) og flere forsøk på å finne ei annen hytte (Oda prøvde til og med å ringe til Olaf Storø!) , bestemte vi oss for å dra tilbake til Nybyen.

En fornøyd gjeng i bilen på vei tilbake til Nybyen - til tross for å ha blitt kasta ut...

Tilbake i Nybyen diska Anved opp med reinsdyrmiddag til heile gjengen pluss to til. Dessert blei det også - kirsebærkompott og is. Middag er som kjent tungt fordøyelig, så heile gjengen sank ned på sofaen etterpå. En noe treg gjeng hadde egentlig planlagt å sove over i morenegrotta på Longyearbreen, men motviljen var stor da klokka viste nærmere tolv. Etter en del overtalelse og iver, særlig fra Anved, stod vi likevel klare utafor brakka klokka 1 igjen. Tolv timer på reisefot uten egentlig å flytte noe særlig på oss ;)

Anved disker opp med super middag

Det blei ei flott natt i isgrotta med noe frossen frokost og en liten vandring innover før vi vendte nesa nedover igjen. Og tro det eller ei... vi var tilbake på brakka ca klokka 1!!

Anved og Yann fornøyd med omgivelsene innerst i grotta

En førnøyd gjeng snart klare for å gå tilbake igjen. Minus Asbjørn som måtte hjem for å se på fotballkamp...